• «Реклама – двигун торгівлі» – класична аксіома маркетологів. Левова частка продаж залежить від реклами. Тож погодьтесь, що продавати – теж ремесло. Останніх декілька років в місті Києві ведеться активна кампанія по виявленню реклами, що розміщена без дозволу. Згідно даних на сайті Київреклами лише кожний шостий рекламоносій має дозвіл на розміщення. У цій статті ми розкладемо по полицях різні за суттю поняття зовнішньої реклами, вивіски та таблички, визначимо чим вони відрізняються і на що зважати при їх розміщенні.

    Інформаційна вивіска

    Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності, час роботи, що розміщена на фасаді власного чи орендованого приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи орендоване приміщення, біля входу в таке приміщення – не вважається рекламою.

    Тобто, для того, щоб вивіска вважалася інформаційної вона повинна містити тільки назву компанії, яка повинна збігатися з найменуванням юридичної особи, може містити вид діяльності, якщо це не випливає з найменування особи, наприклад – «кафе», або «аптека» і час роботи. Також допускається розміщення на вивісці торгової марки, права на яку належать заявнику або передані наприклад по договору франчайзингу. Але торгова марка повинна бути обов’язково зареєстровані у встановленому законом порядку – необхідно, щоб у вас на руках було свідоцтво про реєстрацію знаку для товарів і послуг «Укрпатента».

    Наступний важливий момент – місце розміщення вивіски. Інформаційна вивіска повинна бути розміщена на фасаді приміщення, яке займає ваша компанія. Тобто якщо ваша вивіска на кронштейні або козирку вхідної групи, така конструкція не може вважатися інформаційної вивіскою, вона є рекламною. Це загальне правило, що діє на території всієї України, однак, у м. Києві, діють додаткові обмеження. Відповідно до вимог, що діють в м. Києві щоб вивіска вважалася інформаційної вона повинна також відповідати таким додатковим критеріям: площа поверхні вивіски не повинна перевищувати 3 кв. м., вивіска повинна бути розміщена на вище першого поверху. Якщо у будівлі знаходяться кілька власників (орендарів) приміщень, зовнішній вхід для яких є спільним, то їх вивіски на фасаді повинні розташовуватись на невеликих табличках однакового розміру (площею до 0,3 кв. м). У межах зони обмеженого використання вивісок у місті Києві площа не може перевищувати 0,5 кв. м. Так звана Зона обмеженого використання вивісок знаходиться у центрі столиці та обмежена певними вулицями, така концепція спрямована на впорядкування естетичного вигляду історичного центру.

    Отже, не буде рекламою: інформація про виробника товару або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, наприклад ТОВ «Ромашка», дитячі іграшки та графік роботи. За умови дотримання вимог про місце розташування на фасаді, зонування міста, форму вивіски та її площу. Додатково вивіска має відповідати вимогам, зазначеним в порядку розміщення вивісок в м. Києві, а саме: вимогам до розміщення, до розмірів вивісок, до матеріалів, техніки та стилістики вивісок, до вигляду вивіски, до освітлення вивісок, до інформаційних вимог.

    Існує міф, що інформаційну вивіску в Києві оформляти не потрібно, однак маємо розвіяти цей стереотип. Інформаційну вивіску необхідно оформляти з урахуванням усіх правил та вимог і щоб зробити це швидко та якісно, Вам всього лише потрібно звернутися до досвідченого юриста у м. Київ. В гіршому випадку, без наявності діючого дозволу, вивіска буде демонтована та її власнику необхідно буде сплатити штраф.

    Слід зазначити, що час необхідний для отримання дозвільного документу на розміщення вивіски складає лише десять робочих днів. У порівнянні з зовнішньої рекламою на погодження якої потрібно не один місяць. Окрім того, враховуючи відсутність вимоги сплачувати щомісячну плату за вивіску на противагу зовнішньої реклами на комунальному будинку, радимо добре обдумати ці нюанси до замовлення виготовлення рекламоносіїв.

     

    Інформаційна табличка

    Повинна мати площу не більше 0,5 квадратного метра і розміщується на фасаді будинку біля входу на дверях або на склі вітрини і містить виключно наступну інформацію: зареєстроване найменування юридичної (фізичної) особи, приналежність і час роботи. Якщо табличка містить іншу інформацію, то вона теж вважається зовнішньою рекламою, хоча може і не перевищувати встановлену площу. Для того, щоб розмістити табличку повідомляти відповідні органи не потрібно.

    Одразу слід розставити всі крапки над і, а саме внести ясність, що згідно законодавства України інформаційна вивіска та інформаційна табличка не є рекламою. Разом з тим, фактично вивіска та табличка можуть нести такі ж функції як зовнішня реклама. Просто потрібно скористатися можливістю їх вдалого розміщення та оформити їх у відповідності до вимог та правил, що діють в м. Києві. Звичайно табличка або вивіска не можуть замінити повноцінну рекламну конструкцію, однак перевагою є те, що плата за тимчасове користування місцем їх розміщення – відсутня.

     

    Зовнішня реклама

    Зовнішня реклама – реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

    Такими спеціальними конструкціями є тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та неназемні (повітряні), плоскі та об’ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами.

    Досить суттєву частину рекламного ринку займає розміщення рекламних конструкцій на зовнішніх поверхнях будинків. Однак тут потрібно обумовити, що є деякі штучні перешкоди і складності в оформленні реклами на фасаді будинку. З огляду на досвід у супроводження отримання дозволів на рекламу, можемо констатувати, що на сьогоднішній день така процедура є не досить прозорою і останнім часом здорожчала для замовників. Причиною цього стали неправомірні вимоги департаменту архітектури до заявників щодо необхідності подання зареєстрованого паспорту фасаду будинку в частині місця розміщення рекламної конструкції.

    05 лютого 2019 року затверджено новий Порядок розміщення зовнішньої реклами у місті Києві. Запроваджено нову норму щодо здійснення контролю з боку Департаменту містобудування та архітектури КМДА, при погодженні дозволів на розміщення рекламних засобів, за розміщенням фасадної реклами у відповідності до паспортів фасадів будинків та споруд.

    Так, Департаментом містобудування та архітектури фактично здійснюється перевірка відповідності розміщення рекламних засобів паспорту фасаду будинку, споруди (у разі розміщення рекламного засобу на будинках, спорудах).

    Тобто, місце розміщення рекламного засобу на фасаді будинку або споруди має бути передбачено у відповідному паспорті фасаду.

    На сьогоднішній день, в процесі погоджувальної процедури отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, Департамент містобудування та архітектури КМДА фактично визначає обов’язковим подання такого документу, як паспорт фасаду будинку. Окрім того, паспорт фасаду має бути розроблений в частині розміщення конкретної вивіски на фасаді та попередньо зареєстрований у департаменті.

    Разом з тим, закон не передбачає обов’язку подання та можливості витребування паспорту фасаду будинку, споруди при погодженні дозволу на розміщення рекламного засобу – спеціальної рекламної конструкцій на фасаді будинку. Перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом. Забороняється вимагати від суб’єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом. Тож ситуація щодо подання паспорту фасаду при погодженні дозволу на рекламу не відповідає букві закону. У випадку необхідності та за бажанням клієнта, адвокати в м. Києві можуть захистити інтереси бізнесу в адміністративному суді. Очевидно вимогами до суду буде визнання незаконною відмови у погоджені дозволу та зобов’язання суб’єкта владних повноважень погодити дозвіл в своїй частині.

    Вимога департаменту щодо паспорту фасаду є неправомірною та створює корупційну складову. Адже паспорти фасадів на яких передбачено місця під розміщення реклами в 99% випадків відсутні у власника чи орендаря приміщення. Виготовлення паспорту фасаду під конкретну рекламну конструкцію впливає на вартість послуг та суттєво збільшує їх, як і витрачений час на погодження процедури отримання дозволу.

    Крім того, за розміщення рекламної конструкції на будівлях комунальної власності територіальної громади міста Києва справляється плата. До прикладу, в Голосіївському районі міста Києва реклама площею 2 кв. м. буде коштувати близько 450 гривень щомісячно.

    При цьому не потрібно забувати, що дозвіл має бути погоджений з власником місця розміщення реклами, тобто з балансоутримувачем будинку. Та в залежності від конструкції та зони розміщення, наприклад з Управлінням охорони культурної спадщини у випадках, коли зовнішня реклама встановлюється на пам’ятках національного значення, в межах зон охорони цих пам’яток, історичних ареалів населених місць або ж з Укравтодором або власниками автомобільних доріг та Національною поліцією – у разі розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг

    В кожному випадку отримання дозволу на встановлення зовнішньої реклами індивідуально визначаються органи з якими потрібно, узгоджувати дозвіл. В свою чергу кожний орган має свою формулу для створення штучних перепон. Наприклад, Управління культурної спадщини у більшості випадків надає відмову у погодженні лише з тієї причини, що об’єкт реклами вже змонтований. Відповідальних посадових осіб Мінкультури цікавить лише питання передчасності розміщення реклами, а більш важливі питання, наприклад такі як зміст чи форма рекламоносія, колористичне вирішення та узгодження фасадної композиція будинку, що відноситься до історичної пам’ятки залишаються поза увагою.

    Новий порядок розміщення зовнішньої реклами 2019 року містить деякі новели в процедурі отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Так, збільшено строк пріоритету заявника на місце розташування рекламного засобу до 3 місяців, тоді як раніше було 2 місяці. Фактично подавши заяву на отримання дозволу встановлення реклами, можна не хвилюватись про її незаконне розміщення.

    Строк дії дозволу можна продовжити і зробити це можливо не пізніше ніж за один місяць та не раніше ніж за шість місяців до закінчення строку його дії. Не вважається самовільно встановленим рекламний засіб протягом часу розгляду заяви про продовження строку дії дозволу.

    У випадку виявлення інспектором Київреклами незаконно розміщеного рекламного засобу, тобто без дозволу, він має право скласти вимогу про його демонтаж. Не виконання вимоги про демонтаж реклами, що розміщена без дозволу, має наслідком накладання штрафу, на громадян – від 20 до 80 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (від 340 до 1360 грн.), на посадових осіб, суб’єктів підприємницької діяльності –від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн.).

    В місті Києві здійснити демонтаж рекламного засобу має право Комунальне підприємство «Київреклама» на підставі наказу Управління з питань реклами КМДА. В інакшому випадку можна оскаржувати демонтаж реклами, оскільки він буде незаконним.

    Досвідчені юристи нашої компанії уважно проаналізують потенційну можливість розміщення необхідної Вам реклами, у випадку необхідності порадять Вам як уникнути зайвих розтрат або як оптимізувати розташування реклами. Поставити питання юристу та отримати загальну безкоштовну консультацію Ви зможете в офісі нашої юридичної фірми.

    З практики юристів нашої юридичної фірми часто потрібно було погоджувати розміщення рекламних конструкцій з Міністерством культури України, яке досить прискіпливо відноситься до розміщення реклами в центрі міста Києва. Юридичні послуги, які надають наші досвідчені адвокати, направлені як на супровід проходження дозвільної процедури так, у випадку необхідності, й на судове оскарження рішень або бездіяльності державних органів щодо погодження отримання дозволів.

    Строк дії дозволу на зовнішню рекламу – 5 років, також до закінчення цього терміну його можна пролонгувати. Звернувшись до фахівців нашої компанії, Ви отримаєте вичерпну інформацію та кваліфікований супровід в процедурі погодження та отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Витрачений час та кошти будуть не марними, оскільки завдяки вдалій рекламі фірми, Ви можете розвинути та розширити своє виробництво і, внаслідок цього, отримати більший ефект та бути більш конкурентоспроможними.