• Для більшості жителів столиці автомобіль став не розкішшю, а в першу чергу засобом пересування, тому все більше машин з’являється на вулицях міста. В зв’язку зі зростаючою кількістю автомобілів, а також низькою культурою водіїв на дорозі, щоденно відбувається сотні дорожньо-транспортних пригод (ДТП). Для прикладу по місту Києву в середньому один раз на день відбувається ДТП в якому завдано шкоди здоров’ю людини та близько п’яти в яких постраждали автомобілі. Коли водій попадає в таку ситуацію, він опиняється у шоковому стані і не може тверезо оцінювати стан речей. Тому потрібно знати всі тонкощі юридичної поведінки при ДТП та тримати в голові чіткий алгоритм дій.

    Адже в майбутньому, у разі виникнення конфлікту та входження у справу адвоката, дотримання рекомендованої нами поведінки – забезпечить водію гарну перспективу судового захисту.

    Для початку потрібно розібратися в тому, чи є присутність працівників ДАІ обов’язковою на місці ДТП. Зазвичай люди вважають, що неодмінним «атрибутом» ДТП є співробітники ДАІ. Але, як зазначено у п. 2.11 Правил дорожнього руху (ПДР), якщо   внаслідок  дорожньо-транспортної  пригоди  немає потерпілих та не  завдано  матеріальної  шкоди  третім  особам,  а транспортні  засоби можуть безпечно рухатися,  водії (за наявності взаємної згоди в  оцінці  обставин  скоєного)  можуть  прибути  до найближчого  поста  Державтоінспекції  або  в  орган  чи підрозділ міліції для оформлення відповідних матеріалів,  попередньо склавши схему пригоди та поставивши підписи під нею. Альтернативою цьому може бути виклик аварійного комісара: як представника визначеної страхової компанії, так і незалежного (відповідно до постанови КМУ «Про затвердження порядку обліку дорожньо-транспортних пригод» N538, допускається оформлення матеріалів ДТП представником страхової організації без участі працівника підрозділу Державтоінспекції, на території обслуговування якого відбулася подія, для оформлення картки обліку ДТП і подальшого обліку). Але на практиці два водія (тим паче коли їх більше) не досягають згоди про деталі, обставини, порядок пригоди. Адже фактично необхідно визнати, погодитись та вчинити підпис про винуватість одного з учасників. Якщо ж таку згоду встановлено, то в більшості випадків водії вирішують матеріальні претензії «на дорозі» та не їдуть до ДАІ.

    При виникненні ДТП у водія з’являються певні обов’язки, які встановлені у ПДР. Зокрема, негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди; увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки; не переміщати  транспортний засіб і предмети, що мають причетність до пригоди; вжити можливих  заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, звернутися за допомогою до  присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу, а у разі неможливості виконати ці дії, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм  транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а  також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред’явленням посвідчення водія або іншого документа, який посвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди; повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган чи підрозділ міліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції; вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди; до проведення медичного огляду не вживати без  призначення медичного  працівника  алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до офіційно затвердженого складу аптечки).

    У разі коли Ви викликали працівників ДАІ, прибувши на місце події, вони зобов’язані вжити заходів з огородження місця пригоди необхідною кількістю тимчасових технічних засобів регулювання дорожнім рухом та одночасного надання першої медичної допомоги потерпілим і доставляння їх до медичних закладів. Якщо постраждалих направили до медичного закладу до приїзду працівників, вони повинні зібрати інформацію про  постраждалих,  у  які  медичні заклади і ким вони відправлені, з’ясувати тип,  марку,  колір і  реєстраційні  номерні знаки  транспортних засобів, на яких до його прибуття були відправлені постраждалі. Після цього у  присутності двох свідків фіксують місце, час, вид, обставини та наслідки ДТП, встановлюють транспортні засоби, водіїв, пасажирів та інших осіб причетних до ДТП, її свідків, опитують їх про обставини пригоди і записують установчі дані, забезпечують охорону місця пригоди та вживають заходів до збереження слідів та речових доказів, вживають заходів до поновлення руху повз місце пригоди або організовують його об’їзд по безпечному маршруту.

    Після цього складається протокол про адміністративне правопорушення. До нього додаються:

    схема місця ДТП, що підписується особами, які брали участь в огляді, та   працівником Державтоінспекції МВС;

    пояснення учасників пригоди та свідків (у разі їх наявності);

    показання технічних приладів та засобів фото- і відеоспостереження;

    інші матеріали, які необхідні для прийняття рішення в справі.

    Пріоритетними доказами, які будуть грати вирішальну роль для подальшого захисту Ваших прав є схема пригоди та пояснення учасників. Звертаємо Вашу увагу, що саме ці вихідні дані будуть застосовуватися у разі призначення експертиз по справі. Тому важливо, щоб було зазначено про кожну суттєву обставину у тому числі, але не виключно: наявність в момент маневрів перешкод (інші автомобілі, ями, пішоходи), погодні умови та стан дороги, нахил/ухил дороги та наявність (якість) дорожньої розмітки.

    Якщо Ви є невинними і ДТП відбулося на дорозі поряд з об’єктами інфраструктури, радимо ретельно оглянути відповідні будівлі. Якщо це супермаркет, банк тощо, у них мають бути камери відеоспостереження. В такому разі повідомте про це працівників ДАІ, вимагайте отримати відеозапис події, який може стати беззаперечним доказом на Вашу користь. Окрім того, якщо пригода сталась в місті Києві, то є вірогідність, що її обставини зафіксували відеокамери, що розміщені приватними особами для стеження за дорожніми заторами. Для прикладу, на сайті www.videoprobki.ua транслюється та зберігається відео з майже 100 веб-камер розміщених по місту.

    Якщо Ви є невинними у ДТП, варто самому потурбуватися про наявність свідків, оскільки вони можуть відіграти важливу роль при розгляді справи про адміністративне правопорушення. Причому право давати свідчення має право будь-яка особа, яка має відомості про подію і працівники ДАІ не мають права відмовити у записі такої особи в якості свідка. Обов’язково радимо вимагати у працівників ДАІ відібрати пояснення у свідків, котрих Ви встановили на місці пригоди на окремому бланку та долучити їх до матеріалів справи. Окрім того, самостійно записати їхні прізвище та ім’я, адресу, номера телефонів, адже пізніше можливо доведеться викликати їх в суд. Також варто отримати копію схеми та фотографії з місця ДТП (обов’язково самому також зробити фотографії місця події), які надаються учасникам пригоди за їх письмовою заявою  в підрозділі Державтоінспекції  МВС, працівники якого оформили зазначене ДТП. Зважаючи на те, що більшість автомобілів застраховані, водіям також необхідно одержати довідку про ДТП для надання в страхову компанію.

    У разі вчинення порушення, за яке може бути накладено адміністративне стягнення  у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами, працівник ДАІ має право тимчасово вилучити посвідчення водія до набрання законної сили постанови в справі про  адміністративне правопорушення. В такому випадку він видає тимчасовий дозвіл на право  керування транспортними засобами терміном дії три місяці. Даний дозвіл надає водію право керувати транспортними засобами та не встановлює жодних обмежень.

    Якщо автомобіль пошкоджений настільки, що його подальше використання є небезпечним на дорозі, працівник ДАІ може здійснити тимчасове затримання автомобіля. Транспортний засіб може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такого затримання. В такому випадку автомобіль доставляється на спеціальний майданчик чи стоянку. Після закінчення триденного строку тимчасового затримання транспортного засобу, Ви маєте право звернутися до Державтоінспекції зі зверненням щодо повернення автомобіля. Варто зазначити, що подання такого звернення є обов’язковим для його виконання незалежно від  стадії вирішення справи про адміністративне правопорушення. На сьогодні в місті Києві спец майданчики переповнені, тому на практиці власники автомобілів (а точніше їх залишків) самостійно за допомогою евакуаторів, забирають їх з вулиці.

    Окремо треба зупинитись на тому, що потрібно зазначити в протоколі про адміністративне правопорушення. В письмових поясненнях чітко і коротко викладайте обставини пригоди. Опишіть умови руху – швидкість, ряд, маневр, колір світлофору тощо. У випадку Вашої вини вкажіть будь-які пом’якшуючі обставини: відсутність розмітки, поганий стан дороги, обмежену видимість, непрацюючий світлофор, наявність іншого автомобіля або пішохода, що змусив Вас маневрувати.

    Ями, гравій, відсутність розмітки на дорозі часто бувають причиною аварії, але інспектори дуже не люблять вказувати їх у схемі ДТП. Якщо нічого іншого не зазначено у схемі ДТП і протоколі, значить, дорожнє покриття було відмінним, розмітка перебувала на своєму місці, і причиною аварії слугувало лише дії водія на дорозі. Тому якщо Ви бачите, що на схемі ДТП «чудесним чином» розрівняли всі ями і випарувався щебінь», то потрібно в графі «дорожнє покриття» зазначити справжній стан дороги. Необхідно знову повторити, що фотографії місця пригоди та дорожнього полотна є дужде важливими доказами.

    Детально ознайомтеся зі схемою, складеною працівниками ДАІ, та протоколом огляду місця ДТП. Якщо маєте зауваження, вимагайте внесення Ваших уточнень. Якщо працівники ДАІ відмовляються вносити такі уточнення – в поясненнях до протоколу викладіть свою точку зору. Лише переконавшись у правильності складених документів та коректності заповнення графи «свідки пригоди» – ставте свій підпис. Протокол має вирішальне значення, оскільки суд в першу чергу буде керуватися ним при вирішенні справи. Протокол про адміністративне правопорушення не допускає виправлень та ретушувань, а за подібні дії працівники ДАІ несуть сувору дисциплінарну, а в окремих випадах кримінальну відповідальність.

    Категорично не рекомендуємо відмовлятися від медобстеження. Фактично відмова від цієї процедури прирівнюється до управління автомобілем в нетверезому стані. Якщо інспектор говорить про контроль тверезості, потрібно наполягати на тому, щоб цю процедуру пройшли і інші учасники ДТП.

    Щодо відшкодування шкоди, то варто відзначити, що необхідно встановити та записати реквізити страхових полісів та компаній усіх учасників пригоди. Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004р. №1961-IV встановлено порядок та механізм відшкодування шкоди для застрахованих осіб у разі їх винуватості перед іншими учасниками. Серед аспектів, котрі необхідно знати «невинному» учаснику пригоди, який розраховує на виплату страхового відшкодування за допомогою «автоцивілки» іншого є:

    Ліміт відповідальності – за шкоду заподіяну майну 50000,00 грн; за шкоду заподіяну життю та здоров’ю 100000 грн. (згідно розпорядження Держкомфінпослуг №566 від 09.07.2010р.).

    Триденний строк для обов’язкового повідомлення страховиком чи іншим учасником ДТП про пригоду до страхової компанії.

    Випадки, коли шкода не відшкодовується:

    власнику застрахованого транспортного засобу, з вини водія якого сталась пригода;

    шкоду заподіяно майну, яке знаходилося у застрахованому транспортному засобі, з вини водія якого сталась пригода;

    шкоду, заподіяно при використанні застрахованого транспортного засобу під час тренувальної поїздки чи для участі в офіційних змаганнях;

    шкода, яка прямо чи опосередковано викликана чи якій сприяли іонізуюча  радіація…;

    шкода,  пов’язану  із  втратою товарного  вигляду транспортного засобу;

    шкода, заподіяну пошкодженням або знищенням внаслідок ДТП антикварних   речей, виробів з коштовних металів…;

    шкода, заподіяну в результаті ДТП, якщо вона  відбулася  внаслідок  масових  заворушень  і групових порушень  громадського  порядку,  військових  конфліктів, терористичних актів,  стихійного лиха,  вибуху боєприпасів, пожежі транспортного засобу, не пов’язаної з цією пригодою.

    У випадках наявності страхового договору (КАСКО) все залежить від конкретних умов договору. Тому радимо заздалегідь ознайомитись з умовами укладеного договору в частині підстав для відмови у виплаті страхового відшкодування та порядку повідомлення про пригоду.

    Бувають такі ситуації, коли автомобіль винної особи взагалі не застрахований і винний у ДТП водій автомобіля не бажає самостійно відшкодувати завдану шкоду, а сума збитків є незначною. Тоді варто звертатись у таку організацію, як Моторне (транспортне) страхове бюро України. Дане бюро відшкодовує шкоду у разі її заподіяння транспортним засобом, власник якого не застрахував свою цивільно-правову відповідальність. Але в межах ліміту згідно положень Закону України №1961-IV.

    Сподіваємось, що дотримуючись всіх вищенаведених порад, Ви зможете ефективно захистити свої права та інтереси в такій неприємній ситуації, як ДТП. Але у випадках отримання серйозних пошкоджень автомобіля або ж шкоди життю та здоров’ю, радимо не затягувати момент входження у справу кваліфікованого адвоката. В таких випадках викликати адвоката необхідно на місце пригоди!