• Завжди актуальним було питання розміщення зовнішньої реклами в місті Києві, адже це перш за все не аби як сприяє розвитку вашого бізнесу. Проте, розміщення реклами потребує непростої процедури погодження з робочим органом, що в кінцевому результаті передбачає отримання відповідного дозволу.

    Варто зазначити найбільш актуальні питання щодо розміщення реклами у Києві:  розповсюджені рекламні конструкції в Києві та вимоги міської ради до них? Яка процедура отримання дозволу та який комплект документів необхідний для цього? Що таке форматні зони та багато іншого. На ці питання ми Вам надалі даємо детальну відповідь.

    Загальні умови та порядок отримання дозволу на розміщення рекламного засобу (конструкції) врегульовані низкою нормативно-правових актів, в тому числі: Законом України «Про рекламу», Постановою Кабінету міністрів України «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами». Щодо порядку отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами в місті Києві, віднедавна діють нові правила «новий код міста», на підставі рішення Київської міської ради від 20 квітня 2017 року N 223/2445 «Про затвердження Правил розміщення рекламних засобів у місті Києві».

    Отже, в додатках до правил містяться – «Зонування розміщення рекламних засобів у місті Києві» та «Класифікатор типових рекламних засобів».

     

    Щодо форматних зон – це визначена територія розміщення рекламного засобу виключних габаритів та розмірів, тобто відповідно місця розташування (території міста Києва) рекламного засобу встановлюється його мінімальний та максимальний розмір. Наприклад від 0 (найменші габарити та розміри) до 4 форматної зони (найбільші габарити та розмір).

    Серед найбільш розповсюджених рекламних засобів в місті Києві є спеціальна рекламна конструкція на фасаді будинку/будівлі (рекламний засіб 016) та спеціальна рекламна конструкція, що розміщується під кутом до фасаду будинку/будівлі «кронштейн» (рекламний засіб 017). До основних технічних та «естетичних» вимог (пропорцій) для розміщення рекламних засобів, враховується їх розмір що має значення для правил форматної зони та дислокація на самому фасаді будинку (споруди).

    Отже, розглянемо поняття та основні вимоги до спеціальної рекламної конструкції на фасаді:

    Це плоский або об’ємний (об’ємні літери тощо) рекламний засіб, що встановлюється паралельно фасаду будинку (будівлі) та має зовнішні поверхні для розміщення реклами, та не є вивіскою чи табличкою в розумінні Закону України «Про рекламу». Основним критерієм для розмежування інформаційної вивіски від рекламного засобу є те, що зміст вивіски не має носити закликів придбати товар, послуги, а може містити зображення торгової марки або професії, окрім того площа вивіски не може бути більшою 3 м.кв..

    Основні характеристики рекламного засобу:

    – РЗ не повинен закривати елементи декору фасаду (декоративні рельєфи, карнизи, огородження балконів, еркери, колони, пілястри);

    – РЗ може розміщуватись у віконних та дверних прорізах з урахуванням перекриття прорізу не більше 35 %;

    – зовнішня поверхня для розміщення реклами не може бути з тентової, банерної, вінілової тканини;

    – можливе розміщення РЗ на фронтальній або, при наявності, на бокових площинах навісу вхідної групи;

    – відстань від площини фасаду або навісу, на якому встановлено РЗ, не повинна перевищувати 0,2 м до лицевої поверхні вивіски.

    Спеціальні рекламні конструкції на фасаді будинку (будівлі) за конструктивними відзнаками поділяються на такі типи:

    1. Об’ємно-просторові літери, цифри та зображувальні елементи знаків для товарів та послуг без фону.
    2. Об’ємно-просторові літери, цифри та зображувальні елементи знаків для товарів та послуг без фону, що розміщені на загальній плоскій основі.
    3. Суцільний стенд, лайтбокс.
    4. Композиційні рішення (можуть поєднувати будь-які типи).
    5. Розпис, ліпка або мозаїка – що є з практичної точки зору більше вигідною, оскільки в даній конструкції можна поєднувати різні технічні та дизайнерські підходи.

    На будівлях, які є об’єктами культурної спадщини місцевого та/або національного значення, а також в 0-ій та 1-ій форматних зонах, дозволяється розміщення спеціальних рекламних конструкцій на фасаді будинку (будівлі) тільки першого та п’ятого типу.
    У 2-ій форматній зоні дозволяється розміщення спеціальних рекламних конструкцій на фасаді будинку (будівлі) першого, другого та п’ятого типу. Світлове оформлення спеціальних рекламних конструкцій на фасаді будинку (будівлі) не має засліплювати учасників дорожнього руху, а також не повинно освітлювати вікна житлових будинків.

    Окрім того бажаним слід вважати масштаб 4/6 відносно площини, на яку встановлюється спеціальна конструкція. При цьому деякі елементи, як логотип, знак, великі літери в написі та деякі частини художньо-декоративних елементів, можуть займати до 14/16 вільного простору.

    Більше детально з правилами розміщення зовнішньої реклами в місті Києві, можна ознайомитися у рішенні Київської міської ради з додатками за наступним посиланням http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/4712/doc/1495441053.html

    Загальний опис та вимоги до розміщення кронштейну на фасаді будинку:

    Консольний рекламний засіб, що встановлюється на фасаді будинку (будівлі), має зовнішні поверхні для розміщення реклами, складається з просторового металевого каркаса та рекламного поля та не є вивіскою чи табличкою в розумінні Закону України «Про рекламу». Основні характеристики та вимоги:

    – виступ (ширина) РЗ від фасаду – не більше 0,9 м;

    – розміщується під кутом 90° до фасаду будинку чи споруди;

    – має не більше двох рекламних поверхонь в одному горизонтальному перерізі;

    – може мати внутрішнє підсвічування;

    – нижній край РЗ (просторового каркаса) повинен розташовуватися на висоті не менше ніж 2,5 метра від поверхні дорожнього покриття (рівня ґрунту).

    Отже, ми ознайомили Вас з технічними вимогами розміщення найбільш застосовуваних рекламних засобів, а як щодо самого порядку отримання дозволу і що для цього потрібно?

    Спеціальним нормативно правовим актом, що регулює дозвільну процедуру є Постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами». В п. 9 постанови, зазначено вичерпний перелік необхідних документів – а саме подається заява в довільній формі до уповноваженого органу з видачі дозволів – Управління з питань реклами КМДА. Раніше рішення про надання пріоритету встановлювалось Департаментом містобудування та архітектури КМДА. Разом з якою подається фотокартка або комп’ютерний макет місця (розміром не менш як 6 х 9 сантиметрів), на якому планується розташування рекламного засобу та ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням, які розробляються із врахуванням всіх наявних вимог щодо рекламних засобів, в тому числі кронштейну та спеціальної рекламної конструкції.

    Конструктивне рішення – це схема-проект з технічним описом складових рекламної конструкції, що розробляється сертифікованим архітектором.

    Також з пакетом документів подається – належним чином завірена копія ліцензії (сертифікату) розробника, що підтверджує право останнього надавати послуги (роботи) на право будівельного проектування та конструювання. Документи подаються із заявою через Центр надання адміністративних послуг по принципу – «єдиного вікна».

    Стягувати будь яку плату за видачу дозволу забороняється, отже дана послуга є безкоштовною. Щодо строків розгляду заяви, то згідно п. 10 Правил – строк видачі дозволу або надання письмового повідомлення про відмову у його видачі становить 10 робочих днів.

    Але насправді фактично строк погодження та видачі дозволу займає приблизно від 3 до 6 місяців, у зв’язку з великим навантаженням на робочий орган. Оскільки відповідно де як не в Києві найбільше йде розвиток торгівлі та бізнесу, і відповідно кожен підприємець хоче в законний спосіб забезпечити рекламне супроводження своєї діяльності.

    Із текстом Типових правил, затвердженими формами дозволу на розміщення рекламного засобу та заяви, можете ознайомитись перейшовши за наступним посиланням  http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2067-2003-%D0%BF

    В місті Києві діє Комунальне підприємство «Київреклама», яке після виявлення встановлення незаконного рекламного засобу та отримання наказу від Управління з питань реклами, має повноваження на демонтаж рекламної конструкції.

    Звісно це є небажаним та несприятливим наслідком, оскільки по перше – рекламний засіб, сам коштує чималих коштів, а демонтаж може призвести до сильного пошкодження елементів конструкції, а по друге – необхідно буде сплатити декілька тисяч гривень за послуги з демонтажу і розміщення конструкції на спеціальному майданчику. Рекламна конструкція після демонтажу буде зберігатися на майданчику до надання квитанції про сплату рахунку КП «Київреклами».

    І якщо ви забажаєте все ж таки повернути свій рекламний засіб, то необхідно буде написати заяву в КП «Київрекламу», разом з квитанцією про сплату компенсації виплат за демонтаж. Окремо звертаємо увагу на те, що до отримання рахунку для сплати за компенсацію, Ви зобов’язанні надати документи, котрі підтверджують приналежність саме Вам майна – рекламної конструкції.

    Також важливо вказати, що власник рекламного засобу має право звернутися в суд, у випадках – незаконного демонтажу свого рекламного засобу; відмови уповноваженого органу на видачу дозволу, або органу-власника будівлі з яким погоджується розміщення рекламного засобу.

    Окрім того, передбачена і адміністративна відповідальність згідно Кодексу про адміністративні правопорушення України.

    Мова йде про порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів (стаття 152 КУпАП). Відповідно міра покарання становить – накладення штрафу на громадян від 340 до 1360 грн. і на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від 850 до 1700 грн..

    Рішення (постанову) про притягнення до адміністративної відповідальності приймає Адміністративна комісія при Київській міській раді.

    В разі ухвалення постанови про накладення адміністративного стягнення на порушника, її можна оскаржити в місцевому суді загальної юрисдикції (Печерській районний суд міста Києва) у порядку статей 287-296 КУПАП враховуючи вимоги Кодексу адміністративного судочинства України. Причому адміністративний позов подається протягом 10 днів з дня винесення оскаржуваної постанови. Судовий збір у таких справах не сплачується.

    Отже, слід навести декілька прикладів із судової практики, щодо оскарження протиправної відмови та бездіяльності уповноваженого органу щодо ненадання дозволів на розміщення зовнішньої реклами та визнання незаконним здійснення демонтажу рекламного засобу.

    В адміністративній справі  826/477/17  ПП «Індивідуал» позивається до Департаменту містобудування та архітектури КМДА про надання рішення, зобов’язати прийняти відповідне рішення про надання підприємству дозволів на розміщення зовнішньої реклами відповідно до принципу мовчазної згоди згідно поданих приватним підприємством «Індивідуал» (код ЄДРПОУ 33696193) заяв та отриманих описів. Позов задоволено повністю. Але рішення станом на сьогодні не набрало законної сили.

    Посилання на рішення суду  http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/67958290

    Також наявне рішення Господарського суду міста Києва від 28.08.2017 року в господарській справі 910/10416/17 за позовом ТОВ «АВІА системний інтегральний бізнес» до КП «КИЇВРЕКЛАМА» про витребування майна з чужого незаконного володіння та зобов’язання повернути майно внаслідок незаконного демонтажу.

    Суд задовольнив позов повністю, виходячи з наступного.

    Порядком розміщення реклами в м. Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради №37/6253 від 22.09.2011, не передбачено права відповідача у випадку демонтажу конструкції, яка є власністю іншої особи, і яка звернулася з вимогою про повернення такого майна, утримувати таку конструкцію.

    Понесені відповідачем витрати з демонтажу рекламного засобу також не надають права відповідачеві утримувати у себе майно іншої особи, оскільки не позбавляють його права в установленому законодавством порядку звернутися до позивача з вимогами про відшкодування цих витрат.

    Аналогічна правова позиція наведена в постановах Вищого господарського суду України від 03.08.2016 та від 22.02.2017 у справі №10/2196/16.

    Таким чином, бездіяльність відповідача щодо не передачі позивачеві після його звернення належного йому майна (через посилання на відсутність оплати вимушених витрат відповідача, пов’язаних з демонтажем рекламного засобу, його транспортування, подальшим зберіганням та утримання) є такими, що порушують право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІА Системний інтегральний сервіс».

    З текстом даного рішення можна ознайомитися на наступним посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68589150

    Отже, у разі виникнення у Вас питань щодо розміщення зовнішньої реклами в місті Києві, отриманням відповідних дозволів, та інших питань що стосуються оскарження рішення, дій або бездіяльності органів влади, щодо відмови у наданні дозволу, оскарження  постанов щодо притягнення до адміністративної відповідальності адміністративних комісій, та звернення з позовом до КП «Київреклама» про повернення майна рекламних конструкцій та з інших питань – будь ласка звертайтеся до Адвокатської фірми «Брагар груп» і ми надамо Вам необхідну кваліфіковану правову допомогу при вирішенні важливих рекламних питань.

    Враховуйте, що вирішення правових питань погодження зовнішньої реклами досягається у стислі строки та без несподіванок при зверненні замовника на стадії розроблення макету рекламної вивіски. А не на стадії, коли вивіска змонтована неправильно і як наслідок від Управління з питань реклами надходить вимога про необхідність здійснити самостійний демонтаж у визначений строк.